مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» نگاهی به آلبوم بی واژه محمد اصفهانی

 

 

 

آخرین آلبوم محمد اصفهانی در فضایی کاملا جدید منتشر شد. شاید آخرین تصوری که می‌شد درباره قطعات اجرایی توسط اصفهانی داشت اجرای قطعاتی روی ریتم‌ها و ملودی‌های ترکی استانبولی بود. کاری که این خواننده در آخرین آلبومش انجام داده است.

آهنگسازی‌ها در بی‌واژه چند دسته‌اند. دسته اول قطعاتی هستند که سبک و سیاق همیشگی محمد اصفهانی در آن‌ها دیده می‌شود. قطعاتی که اکثرا از ساخته‌های «پدرام کشتکار» هستند. «پویا نیکپور» و «پوریا حیدری» هم در همین دسته‌بندی ملودی‌سازی کرده‌اند. دسته دوم قطعات ترکی استانبولی است که همه‌شان ساختهءتویجان نیازی آهنگساز با ذوق ترک است که به همراه تیمش قطعاتی چون «غم دوری»، اگه باشی و فردای پنهانی را آهنگسازی کرده است. قطعات باطراواتی که شادابی را همراه با خودشان هم به آلبوم بی‌واژه آورده‌اند و هم به سبک اصفهانی. اما دسته سوم ترانه‌ تیتراژهایی است که اصفهانی طی سال‌های اخیر برای سریال های مختلف اجرا کرده است و حالا آن‌ها در این آلبوم آمده‌اند. ترانه‌هایی که ناخودآگاه زمان شنیدنشان تصاویر را با خود همراه می‌کنند و خاطرات است که تازه می‌شود. قطعاتی چون «باور نکن» ساخته علیرضا کهن‌دیری که از زیبا‌ترین و ماندگار‌ترین قطعاتی است که اصفهانی طی این سال‌ها اجرا کرده است. قطعهء«رستگاران» ساخته آریا عظیمی‌نژاد هم از همین دسته است. قطعه‌ای ماندگار که با آواهای لطیف آیدا نصرت آغاز می‌شود و با مطلع «چه آرام در خود شکستم/ چه دلتنگ تنها نشستم » مجموعهء موفق رستگاران را تداعی می‌کند و در عین حال هویت مستقل خودش را هم داراست.

اصفهانی با انتشاربی‌واژه بار دیگر هوشمندی خودش را در جلب سلیقه‌های مختلف و البته مخاطبین در سنین مختلف نشان داده است. گنجاندن قطعات شاد‌تر با ریتم تند‌تر در کنار قطعات آرام و غمگین یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های این هوشمندی است. در عین حال کیفیت کار هم پائین نیامده و قطعات شاد نازل نیستند. همچنین اصفهانی عطر و بوی تازه‌ای را با گنجاندن قطعاتی ترکی استانبولی به آلبوم جدیدش بخشیده است. اتفاقی صد در صد غیر قابل پیش‌بینی که در همراهی با سی نوازندهء ترک و آهنگسازی تویجان اتفاق افتاده است. جالب اینجاست که این قطعات هیچ خواننده‌ء ترکی را تداعی نمی‌کند و اصفهانی توانسته ریتم و ملودی ترکی استانبولی را از فیلترسبک خودش رد کند.

ترانه‌های آلبوم که بیشترشان توسط اهورا ایمان در سال‌های مختلف سروده شده است، بسیار زیبا هستند و ترانه‌ء قطعات محوری آلبوم را همچون بی‌واژه و باور نکن تشکیل می‌دهند. هرچند به سادگی نمی‌شود از کنار ترانهء زیبا و خاطره‌انگیز«غم دوری» مرجان محمدی گذشت که خیلی خوب روی ملودی ترکی تویجان نشسته است.

در کنار این‌ها عبدالجبار کاکایی، علی معلم، ترانه مکرم و رویا می‌رفخرایی دیگر ترانه‌سرایان این آلبوم بوده‌اند که همگی از تراز اول‌های ترانه‌سرایی این روزهای ایران محسوب می‌شوند. اصفهانی در آخرین آلبومش هم نشان داده است که تا چه میزان برای شعر اهمیت قائل است و حاضر نیست به قیمت اینکه هر شش ماه یکبار آلبوم منتشر کند سراغ ترانه‌ها و ملودی‌های نازل برود و جالب اینجاست که بعد از گذشت نزدیک به ۱۳ سال از ورودش به عرصهء موسیقی او همچنان کلاس کاری خودش را حفظ کرده است.

از ویژگی‌های موسیقایی کار که بگذریم بی‌واژه چند ویژگی بسیار خوب دارد. اول از همه دفترچه ترانه‌های آنکه به صورت مجزا منتشر شده است و به شنونده اجازه می‌دهد که با خیال راحت و بدون اینکه نگران خراب شدن کاور سی دی باشد آن‌ها را بخواند یا احتمالا از روی آن‌ها با سی دی همراهی کند. دفترچهء کوچکی که این روز‌ها همراه با اکثر سی دی‌های خارجی با کیفیت منتشر می‌شود و خوشبختانه اصفهانی هم از این امکان استفاده کرده است.

نکتهء دیگر دی وی دی تصویری است که همراه با آلبوم صوتی منتشر شده است و در آن کلیپ قطعهء غزال به کارگردانی یکی از بهترین تیتراژ سازان ایرانی یعنی ساسان توکلی فارسانی گنجانده شده است. کلیپی متفاوت و به دور از کلیشه‌های مرسوم در ساخت کلیپ‌های موسیقی این روز‌ها که بعضا از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود. به جز این با دست اندرکاران ساخت این آلبوم گفتگوهایی انجام شده است که در همین دی وی دی آمده و حسابی تماشای آن را بعد از شنیدن آلبوم هیجان‌انگیز می‌کند. آن هم ما ایرانی‌ها که امکان تماشای کلیپ‌های خواننده‌های مجاز داخلی را از هیچ جا نداریم. یادم می‌آید تنها کلیپ‌هایی که پیش از این منتشر شده بودند کلیپ‌های آلبوم‌های مختلف گروه آریان بود که توسط اسپانسر مالیشان ساخته شده بود. ایران گام که ناشر این سی دی موسیقی است به سبک اکثر ناشران این روز‌ها از مردم درخواست کرده‌ است که کپی رایت را رعایت کنند و نسخه‌ء اصلی را بخرند.

 

 

موسیقی ما

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب: آلبوم بی واژه ,محمد اصفهانی, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب